Sök:

Sökresultat:

919 Uppsatser om Strategiska kommunikatörer - Sida 1 av 62

FramgÄngsrikt ledarskap: delaktighet i det strategiska arbetet - en nyckel till framgÄng?

Syftet med uppsatsen Àr att utröna om, pÄ vilket sÀtt och varför graden av delaktighet i det strategiska arbetet skiljer sig Ät mellan ett kunskapsintensivt tjÀnstföretag och ett tillverkande företag. Vidare syftar denna uppsats till att beskriva hur framgÄngsrika företagsledare skapar delaktighet i företagets strategiska arbete. Studien har genomförts som en fallstudie dÀr insamling av datamaterial skett genom personliga intervjuer och enkÀter. Resultatet visar att medarbetarna har större delaktighet i det strategiska arbetet i det kunskapsintensiva tjÀnsteföretaget. Det kunskapsintensiva tjÀnsteföretagets vision, affÀrsidé, kultur och vÀrderingar, stödjer delaktighet i det strategiska arbetet i större utstrÀckning.

Hur strategiska beslut fattas i Försvarsmakten

I den hÀr uppsatsen jÀmförs Försvarsmaktens sÀtt att fatta strategiska beslut med nÄgra av de beslutsmodeller och roller som beskrivs inom beslutsteorin. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn teorier inom beslutsteori och kognitiv psykologi förstÄ logiken bakom Försvarsmaktens strategiska besluts­processer. Underlaget kommer dels frÄn litteratur inom omrÄdena, frÄn intervjuer samt i viss mÄn frÄn myndighetsdokument. .

Fattas eller "fattas" strategiska beslut?: en fallstudie av ett innovativt avknoppningsföretag i dess uppstartsfas

Strategiska beslut kan för mÄnga företag vara en problematisk process. En beslutsfattare mÄste ta hÀnsyn till flera olika faktorer innan denne fattar sitt beslut. Uppsatsen syfte Àr att identifiera och analysera hur faktorer sÄsom: lÄngsiktiga mÄl, osÀkerhet, omgivning, information och produktinnovation pÄverkar beslutsfattare in de strategiska besluten och dess processer. Den empiriska studien genomfördes med hjÀlp av en fallstudie pÄ ett nystartat innovativt avknoppningsföretag. Intervjuer och observationer genomfördes med de huvudsakliga beslutsfattarna i företaget.

Strategiska Alliansers potential för Djuice

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

En studie i grönt, en analys av golfklubbars strategiska arbete

Uppsatsen handlar om golfklubbsbranschen och klubbarna strategiska arbete. Problematiken i branschen Àr att mÄttet pÄ framgÄng skiljer sig Ät mellan de olika aktörerna. Syftet Àr dÀrför att analysera det strategiska arbetet i de olika grupperingar som finns inom golfklubbsbranschen, samt att beskriva hur klubbars syn pÄ framgÄng pÄverkar detta arbete. Genom egna erfarenheter har uppsatsen vÀxt fram ur empirin. Empirin bestÄr av tvÄ olika perspektiv dels aktörsperspektivet dÄ vi intervjuat golfklubbsansvariga och dels expertperspektivet dÀr vi intervjuat en expert.

ArbetssÀtt i strategiska SME-nÀtverk: en fallstudie av TrÀhus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nÀtverk dÄ konkurrensen pÄ marknaden ökat. Strategiska SME-nÀtverk anvÀnds ofta av smÄ och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats Àr att förklara hur företag i strategiska SME-nÀtverk kan arbeta för att uppnÄ gemensamma mÄl samt vilka problem och möjligheter som kan uppstÄ i detta arbete. För att uppnÄ detta syfte har vi gjort en fallstudie av nÀtverket TrÀhus Aurora Borealis dÀr vi intervjuade sex av de deltagande företagen. UtifrÄn denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang Àr en avgörande faktor för att ett nÀtverk ska fungera.

ArbetssÀtt i strategiska SME-nÀtverk: en fallstudie av TrÀhus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nÀtverk dÄ konkurrensen pÄ marknaden ökat. Strategiska SME-nÀtverk anvÀnds ofta av smÄ och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats Àr att förklara hur företag i strategiska SME-nÀtverk kan arbeta för att uppnÄ gemensamma mÄl samt vilka problem och möjligheter som kan uppstÄ i detta arbete. För att uppnÄ detta syfte har vi gjort en fallstudie av nÀtverket TrÀhus Aurora Borealis dÀr vi intervjuade sex av de deltagande företagen. UtifrÄn denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang Àr en avgörande faktor för att ett nÀtverk ska fungera.

Tre strategiska synsÀtt- en fallstudie av Biovitrum

Problemformulering: Vilka Àr de bakomliggande faktorerna för den nuvarande strategin?Hur ser de strategiska processerna ut pÄ Biovitrum?Vad avgör graden av risktagande?Vilka teoretiska modeller har anvÀnts i det strategiska arbetet? Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att studera och analysera Biovitrums strategi och strategiska processer. Vi Àmnar studera i vilken grad som Biovitrum anvÀnt sig av de tre strategiska synsÀtten som vi definierar i teorikapitlet. Vidare har vi för avsikt att om möjligt komma med förslag till tÀnkbara nya strategiska modeller som skulle kunna vara speciellt lÀmpade för Biovitrum. Metod: Uppsatsen Àr en kvalitativ fallstudie.

Sparbanken Gripens strategiska allianser-en strÀvan efter att bli en fullsortimentsbank

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Strategisk planering i ett litet tjÀnsteföretag - en fallstudie av IGS

Problemformulering: Hur ser IGS strategiska process ut och vilken strategisk position har de idag?Hur pÄverkas företaget av en förÀnderlig omvÀrld?Syfte: Utredningens syfte Àr att studera och analysera IGS strategiska process samt undersöka hur applicerbara de tre strategiska synsÀtten Àr pÄ fallföretaget ifrÄga. Vi har Àven för avsikt att se hur stor effekt den förÀnderliga omvÀrlden har pÄ företaget. Med detta som utgÄngspunkt Àmnar vi komma fram till förslag pÄ en modell som visar IGS strategiska position.Metod: Vi anvÀnder oss utav en kvalitativ fallstudie. Det metodiska angreppssÀtt vi valt Àr den abduktiva ansatsen.

Strategisk ekonomistyrning utifrÄn butikschefens perspektiv: en fallstudie av tre stora dagligvarubutiker

En trend inom hela den svenska detaljhandeln Àr att den blir allt mer koncentrerad till ett mindre antal, men större, aktörer. Detta visar pÄ att det stora inslag av konkurrens som annars har varit detaljhandelns tydliga attribut sakta men sÀkert minskar. Uppsatsen syftar till att utifrÄn butikschefens perspektiv identifiera hur den strategiska ekonomistyrningen kan se ut i större dagligvarubutiker, identifiera hur butikschefen upplever sig styrd av sitt huvudkontor samt att identifiera hur Àgarskapet pÄverkar styrningen av butikschefen. Uppsatsen behandlar den strategiska ekonomistyrningen utifrÄn Simons styrmodell samt betydande Àgandeformer av dagligvarubutiker. Studien utfördes genom en fallstudie vid tre olika dagligvarubutiker.

Hur MNC:s kan skapa konkurrenskraftig tillvÀxt i mogna branscher

Titel Hur MNC: s kan skapa konkurrenskraftig tillvÀxt i mogna branscher Författare Roy Forsberg, Philip Hansson Seminariedatum 2006-01-17 Handledare Gösta Wijk NivÄ Kandidatuppsats ProblemstÀllning Vilka strategiska val Àr avgörande för lÄngsiktig tillvÀxt för ett Multi National Corporation (MNC) i en mogen bransch?Hur kan resursbaserade strategiska val skapa konkurrenskraftig tillvÀxt för ett MNC? Syfte Att visa pÄ hur MNC: s i en mogen bransch kan skapa lönsam lÄngsiktig tillvÀxt genom strategiska val utifrÄn ett mer resursbaserat perspektiv Metod Studien utgÄr frÄn en explorativ studie med en kvalitativ fallstudie med djupintervjuer som primÀr datainsamlingsmetod. Slutsatser Ett företags uppsÀttning av resurser och förmÄgor Àr alltid unik. Genom att utgÄ frÄn dessa resurser och förmÄgor vid de strategiska valen och sedan applicera dessa dÀr lönsamhetspotentialen Àr störst skapas ett finansiellt utrymme som sedermera ligger till grund för en lÄngsiktig och konkurrenskraftig tillvÀxt. Det Àr dock viktigt att resurserna klarar Barneys VRIO-test för att en sÄdan strategi skall fungera.

Globala problem : lokala lösningar - En studie av smÄföretagares strategíska arbete

Bakgrund: Mycket finns skrivetkring strategiarbete i större företag men míndre om hur smÄ företag tÀnker och agerar strategiskt. DÀrför Àr det av vikt att öka kunskapen om hur det strategiska arbetet bedrivs i dessa företag, för den akademiska vÀrlden, företagarna sjÀlva samt deras intressenter. Syfte: Denna uppsats syftar till att bidra med kunskap om och förstÄelse för smÄföretagarnas strategiska arbete. Genomförande: Företagsledaren i smÄföretag Àr den person som enskilt har mest makt att pÄverka företagets handlingar. Uppsatsen baseras dÀrför pÄ en kvalitativ undersökning av företagare i 14 sörmlÀndska smÄföretag.

Strategiskt arbete i unga svenska modeföretag - en fallstudie av ACNE Action Jeans AB, Filippa K AB och Nudie Jeans AB

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka och jÀmföra fallföretagens strategiska arbete, beskriva och analysera detta. Vi Àmnar göra detta genom att finna och anvÀnda de strategiteorier och modeller som pÄ ett mest adekvat sÀtt förklarar och beskriver hur vÄra fallföretags strategiska arbete sker. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med intervjuer av personer pÄ fallföretagen samt personer i klÀdbranschen PROBLEMFORMULERING:Vad karaktÀriserar det övergripande strategiska arbetet inom fallföretagen? Vilka specifika delar av det strategiska arbetet Àr sÀrskilt viktiga för fallföretagen? Skiljer sig det strategiska arbetet Ät mellan de olika fallföretagen? Hur har fallföretagens strategiska arbete förÀndrats över tiden? Vilka teorier och modeller belyser och förklarar bÀst fallföretagens strategiska arbete? SLUTSATSER:Det mest essentiella för vÄra fallföretag Àr deras resursbas och att denna strategiskt utnyttjas vÀl genom resurskonfigurationer och dynamiska förmÄgor. De viktigaste resurserna Àr; designers, företagskunnande, företagskultur och varumÀrke.

Strategiska profiler - ett ramverk för analys

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att ta fram ett teoretiskt ramverk som skapar förstÄelse för vilka faktorer som Àr relevanta vid beslut rörande ett företags strategiska profil. Detta har vi gjort genom att undersöka ett antal strategiteorier och tagit med dem som vi anser vara relevanta vid den typen av analys som vi Àmnar studera. De flesta av teorierna Àr tÀmligen vedertagna strategiska teorier medan andra hÀrrör ur beslutvetenskapliga kretsar. Eftersom det finns variabler bÄde i den interna och i den externa omgivningen som pÄverkar ett företags strategiska profil redogör vi för omrÄdena var för sig. Vidare har vi anvÀnt oss av företaget Expert som referensföretag för att ge exempel pÄ hur det kan fungera i verkligheten.

1 NĂ€sta sida ->